Det räcker inte med en snygg nålfiltsmatta för att skapa en framgångsrik mässmonter!

nålfiltsmatta

Hur får du ut det mesta av företagets mässdeltagande? Ett vara med på mässa är en stor investering och det duger inte bara med en snygg monter och en snygg nålfiltsmatta.

Börja med det viktigaste. Syftet
Vad är syftet för ert företag att medverka just på denna mässa? Kan ni inte svara på den frågan så kanske ni ska hoppa över att vara med på mässan. Men några goda tips på vägen kan vara: boka möten med potentiella kunder innan mässan. Sätt upp tydliga mål i siffror: hur många möten ska bokas, hur många leads och uppföljningar ska ni ha med er tillbaka från mässan?

Öva med monterpersonalen.
Det är inte helt ovanligt att personalen i montern är vanliga anställda utan någon som helst vana vid försäljning eller värdskap. Träna personalen med hjälp av rollspel. Om ni inte hanterar att träna personalen själv så finns det mässproffs som kan hjälpa till. Var tydlig med vad syftet är med mässdeltagandet. Alla ska jobba åt samma håll och samtidigt vara företaget ansikte utåt.

Bra arbetsmiljö för monterpersonalen.
Det finns inget som är så jobbigt som att jobba i en monter. Monterpersonal tvingas stå mest hela tiden, ljudet från mässgolvet är utmattande och den sociala kontakten kan vara påfrestande. Det är därför viktigt att jobba i block och med längre pauser i mellan. Ha gärna en nålfiltsmatta i montern så att golvet blir mer skonsamt att stå på. Bra skor är ett måste. Tänk på att en del skor kan skapa statisk elektricitet vid kontakt med en nålfiltsmatta (det kan ju vara lite jobbigt)

Inget värde utan uppföljning!
Det är inte lönt att deltaga på en mässa om man inte samlar in kontaktuppgifter och gör uppföljningar. Det är otroligt många som är slarviga på denna punkt och går i tron om att kunder hör av sig om det verkligen är intresserade. Inget kan vara mer fel.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *